mamadiabelka.pl

mamadiabelka.pl

Rozszerzanie diety niemowlaka

Rozszerzanie diety niemowlaka

Według standardów wprowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia rozszerzanie diety niemowlaka powinno się zacząć od około szóstego miesiąca życia. Na początek poleca się rozszerzenie mlecznego menu malucha o warzywa. Zbyt szybkie wprowadzenie owoców może bowiem spowodować, że niemowlę przyzwyczai się jedynie do słodkiego smaku. Dlatego też na sam początek kulinarnej przygody malucha zalecane są przeciery z warzyw. Na początku powinno się podawać jedno warzywo przez kilka dni, aby dziecko oswoiło się z nowym smakiem i konsystencją oraz aby zaobserwować ewentualne objawy alergii.

Aby uniknąć tego ostatniego, na początku rozszerzania diety serwujemy maluchom warzywa o niskiej zawartości alergenów. Szczególnie polecane na te pierwsze tygodnie są warzywa, takie jak dynia, ziemniak i marchewka. Z czasem sięgamy po pietruszkę, seler, groszek, brokuły, kalafior. Po ‚przetestowaniu’ składników zaczynamy je ze sobą łączyć, podając dziecku przetarte zupki. Zupa – krem składająca się ze zmiksowanych warzyw różnych gatunków z czasem powinna zostać wzbogacona o dodatek mięsa. Powinno być ono gotowane osobno i koniecznie musi to być chude mięso, takie jak indyk, cielęcina, jagnięcina czy pierś z kurczaka.

Przecierki urozmaicamy również przyprawami. Na początek dobra będzie pietruszka i koperek, a także majeranek czy kminek. Z czasem możemy sięgnąć po oregano, bazylię, pieprz, paprykę i inne przyprawy. Z cukrem i solą warto wstrzymać się do ukończenia przez dziecko co najmniej roku. Po wprowadzeniu do diety malucha warzyw, należy również podawać mu owoce. Przetarte jabłka czy gruszki, na początku gotowane, a z czasem surowe, to idealna propozycja na start. Latem warto sięgać po owoce sezonowe, takie jak maliny czy truskawki. Zawsze należy jednak zachować środki ostrożności przy wprowadzaniu nowych produktów, by uniknąć ryzyka silnej reakcji alergicznej – każdą nowość wprowadzamy w niewielkich ilościach i obserwujemy dziecko.

Poza warzywami, mięsem i owocami, do diety dziecka należy również włączyć gluten. Produkty zbożowe, takie jak np. chleb czy specjalne pełnoziarniste kaszki, doskonale sprawdzą się na początku tej drogi. Zawsze powinno być to jednak uzupełnienie urozmaiconego jadłospisu, w którym codziennie znajdzie się porcja warzyw i owoców oraz oczywiście mleko mamy lub modyfikowane. Rozważnie przeprowadzone rozszerzanie diety dziecka, najlepiej pod okiem pediatry, to sposób na uniknięcie wielu problemów zdrowotnych w przyszłości.

Alergie, nieżyty żołądka czy zespół drażliwego jelita u dorosłych to niejednokrotnie skutek źle rozszerzanego jadłospisu w dzieciństwie – za szybko wprowadzonych pokarmów stałych i w zbyt dużych ilościach oraz niewłaściwych proporcjach. Dlatego też przed przystąpieniem do tego procesu każdy rodzic powinien posiadać wiedzę, jak robić to w mądry i bezpieczny dla dziecka sposób.

Wpis zawdzięczamy